آلبرت بغزیان مطرح کرد؛ اجرای ناقص قوانین معضل صنعت بیمه

05-30-2018 11:17:24
آیین- صنعت بیمه نقش مهم و اساسی در رشد و توسعه اقتصادی به خصوص در کشورهای در حال توسعه دارد. بیمه به عنوان یکی از ابزارهای مدیریت ریسک و تأمین امنیت و آرامش خاطر از یک سو سبب گسترش رفاه اجتماعی و از سوی دیگر باعث رشد سرمایه گذاری و در پی آن، تولید با سرعت بیشتری رشد می کند.

به گزارش سایت تحلیلی- خبری آیین ، صنعت بیمه برای مردم آرامش ایجاد می‌کند، هر فردی در طول دوران زندگی خود با برخی خطرات مواجه است که زندگی وی را به نوعی تهدید می‌کند، بر همین اساس افراد سعی در اجتناب و انتقال این خطرات دارند، صنعت بیمه مهمترین نهادی است که می‌توان ریسک‌ها و خطرات زندگی را به آن منتقل کرد.

بنابراین امروزه صنعت بیمه یکی از عمده‌ترین نهادهای اقتصادی و قوی‌ترین نهاد پشتیبانی سایر نهادهای اقتصادی و خانوارها تلقی می‌شود. به عبارتی صنعت بیمه با گرد آوری حق بیمه‌های دریافتی در توسعه اقتصادی تاثیر گذار است و از طرف دیگر با  ایجاد امنیت و اطمینان برای فعالیت‌های خدماتی، تولیدی و... در جامعه روند سازندگی و ترقی را تسهیل مي‌کند.

این در حالی است که صنعت بیمه در کنار بانکداری به عنوان بازوی مدیریتی در هر اقتصادی محسوب می‌‌شود. به گونه‌ای که عملکرد مناسب آن ‌می‌‌تواند رشد متوازن و حرکت آرام اقتصاد را تضمین کند. در شرایط حاضر و با توجه به پیچیدگی‌ های اقتصاد جهانی و توسعه روز افزون فناوری اطلاعات در اقتصاد، بیمه نیز به عنوان یک صنعت پویا باید زمینه رشد خود را با سایر شاخه‌های اقتصاد فراهم کند.

بنابراین صنعت بيمه مهم ترين پشتوانه اقتصاد كشور است و حتی مسائل و روابط اجتماعی را نيز بهبود می بخشد و برای اينكه بتوانيم اين صنعت را به جايگاه واقعی خود برسانيم همتي مضاعف لازم است.

  • نقش صنعت بیمه قابل کتمان نیست

"آلبرت بغزیان" عضو هیات علمی دانشگاه تهران در خصوص جایگاه صنعت بیمه در اقتصاد کشور به  گفت: با توجه به اینکه نقش بیمه در زندگی افراد قابل کتمان نیست، برای جبران خسارات به افراد یا هرگونه کسب وکاری که دچار ریسک احتمالی هستند، ایجاد اطمینان خاطر می‌دهد. درصورت عدم اطمینان افراد نسبت به آینده، ممکن است در برخی پیش‌بینی‌ها دچار ضرر شده و به همین دلیل برای پوشش خطرات نیازمند بیمه هستند.

وی افزود: در ایران افراد با توجه به نیاز خود از بیمه نامه‌هایی مانند بیمه عمر، کشتی، حوادث و بیمه ارز و ... استفاده می‌کنند و در جنگ جهانی دوم صنعتی شدن منجر به تبدیل برخی از بخش‌های اقتصادی مانند گردشگری و بیمه به صنعت شد.

بغزیان ادامه داد: در ایران اهمیت و جایگاه صنعت بیمه در زندگی افراد به گونه ای است که با پرداخت مبلغی حق بیمه اطمینان خاطر نسبت به آینده کسب می‌کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: تمامی فعالیت‌های بیمه گری در ایران نیازمند اطمینان و قرارداد طرفین است و شرکت های بیمه مواردی مانند، هواپیما، کشتی و کالا و .. را بیمه می کنند.

  • نقش اساسی دولت در رشد صنعت بیمه

این تحلیلگر ارشد اقتصادی درخصوص نقش دولت در پیشرفت صنعت بیمه، بیان داشت: در تمام دنیا، دولت‌ها در پیشرفت صنعت بیمه نقش اساسی دارند. دولت به دلیل برخورداری از توانایی مالی، نقش قانونگذاری و همچنین نقش حمایتی و رفاهی در اقتصاد، در صورت عدم ورود بخش خصوصی در فعالیت‌های بیمه گری، از طریق تامین اجتماعی، خدمات درمانی و بیمه‌های دولتی مبالغ اندک را جمع آوری کرده و به افراد کم توان در زلزله، بیماری و خسارات به بخش‌های مختلف کمک می کند.

  • لزوم ورود صنعت بیمه به تمام فعالیت‌های بیمه گری

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در خصوص چشم انداز آینده صنعت بیمه، یاد آور شد: باید دید که تحریم‌ها علیه ایران چقدر زمان خواهد برد. صنعت بیمه باید با ورود به تمام فعالیت‌های بیمه گری و ایجاد یک کنسرسیوم خطرات بزرگ را بیمه کند، در غیر این صورت مسئولیت به دوش دولت خواهد بود. اما قطعا با ادامه تحریم ها علیه ایران در بخش بیمه‌های اتکایی با خارج از کشور با مشکل روبه رو خواهیم شد و در صورت عدم انعقاد قرارداد اتکایی، کارایی صنعت بیمه کاهش خواهد یافت.

وی افزود: در ایران نیازی به تصویب  قوانین جدید در صنعت بیمه نیست، بلکه  ما مشکل اجرای درست قوانین را در این صنعت داریم.

  • ضرورت اصلاح قوانین ومقررات در صنعت بیمه

در ادامه "حمید حاجی اشرفی" کارشناس بیمه گفت: در ایران به دلیل تصویب قوانین بیمه در چند دهه گذشته و روبه توسعه بودن شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه و تحول تجربیات مدیریتی و رویکردهای سازمانها و اشخاص، ضرورت اصلاح و به روز رسانی قوانین و مقررات بیمه با شرایط امروزی به شدت احساس می شود.

  • بیمه مرکزی از ظرفیت های دولت و مجلس استفاده کند

وی در خصوص نقش دولت‌ها در رشد صنعت بیمه، افزود: با توجه به اینکه نقش دولت و مجلس در تحول و نوآوری در مقررات و توانمند سازی صنعت بیمه شفاف است، بنابراین بر اساس تکالیف مقرر شده برای صنعت بیمه در سند چشم‌انداز بیست ساله و در قانون برنامه ششم توسعه، بیمه مرکزی به عنوان مقام ناظر، باید از حداکثر پتانسیل و ظرفیت دولت و مجلس در مسیر تحولات، بسترسازی رشد و ارتقا خدمات بیمه بازرگانی بیشترین حمایت و پشتوانه را اخذ کند.

  • صنعت بیمه یکی از مهمترین ارکان اقتصادی کشور

حاجی اشرفی ادامه داد: صنعت بیمه به عنوان یکی از سه ضلع اصلی خدمات مالی کشور در کنار بازار سرمایه و بازار پولی، یکی از مهمترین ارکان اقتصادی همه کشورها و از جمله کشور ما است. در این برهه زمانی که دولت بر اساس برنامه توسعه قصد حمایت از بنگاه‌های اقتصادی کوچک و بزرگ موجود و تاسیس بنگاه‌های جدید و ایجاد اشتغال برای پنج میلیون نفر تا سال ۱۴۰۱شمسی را دارد، صنعت بیمه به عنوان یکی از ارکان مهم اقتصادی کشور، نقشی بی بدیل در حمایت از طرح‌های توسعه و اشخاص حقیقی و حقوقی به عنوان بیمه گذاران دارد.

این کارشناس بیمه تصریح کرد: اصولا جوامع توسعه یافته، بسیاری از موفقیت‌های حاصل شده خویش را مرهون خدمات مناسب و کارآمد بیمه گران کشور خود هستند و صنعت بیمه در ایران از این قائده مستثنی نیست.

وی در خصوص چالش‌های پیش روی صنعت بیمه، خاطرنشان کرد: صنعت بیمه به عنوان یک سیستم اقتصادی کلان کشور، تحت تاثیر تحولات اقتصادی و سیاسی قرار دارد. متاسفانه صنعت بیمه به علت بدعهدی کشور آمریکا در اجرای توافق نامه بین المللی برجام، در تأمین پوشش‌های اتکایی برای ریسک‌های بزرگ، منجمله ریسک‌های بخش انرژی, حمل و نقل دریایی فراورده‌های نفتی، پروژه‌های مهندسی و مخاطرات و بلایای طبیعی مانند حوادث زلزله احتمالی در پهنه‌های وسیع شهری، دچار چالش تامین اتکایی با سرمایه مکفی است. قطعا مدیران ارشد صنعت بیمه و دولت برای حل این مشکل تدابیر لازم را اتخاذ می کنند.

وی ادامه داد: چالش دیگر صنعت بیمه، تداوم حضور و حاکمیت رویکردهای مدیریت سنتی در برخی از شرکت‌های بیمه که مانع نوآوری و اصلاح رویه‌ها است، تلقی می‌شود که امیدواریم با اصلاح قوانین و آیین نامه‌ها این مشکل نیز برطرف شود.

این کارشناس بیمه در پایان یاد آور شد: خوشبختانه در ایران صنعت بیمه از حیث دانش و تجربه رتبه اول را در سطح خاورمیانه داراست و در مجمع بیمه گران اتکایی آسیا نیز از جمله شاخص‌ترین عضو این تشکل بین المللی است. بیمه گران کشورهای توسعه یافته نیز نگرشی مبتنی بر احترام و برخورداری از اعتبار حرفه ای برای صنعت بیمه کشور ما قایل هستند.

همچنین"سیدحسن حسینی شاهرودی " نماینده مردم شهرستان‌های شاهرود و میامی در مجلس گفت: در صنعت بیمه، شاهد ناتوانی اقتصادی و عدم نفوذ این صنعت در سطح بین‌المللی هستیم و سیاست‌های دستوری و نرخ‌ها دولتی و غیررقابتی و فقدان تفکر تغییر و ضرورت آرایش جدید در مواجهه با تحولات نوین اقتصادی جهان و غیر کارآمد بودن قوانین و رویه‌های موجود ازجمله ضعف‌های حاکم در این صنعت است.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در سطح بین‌المللی ضعیف و ناکارآمد است، افزود: صنعت بیمه با توجه به زیان ده بودن نتوانسته سهامداران خود را اغنا کند و دولت با سیاست‌گذاری باید عرصه بین‌المللی را برای بیمه‌ها باز کرده و در بخش تجارت خارجی با تسهیل و تشویق و حمایت لازم، شرکت‌های ایرانی را مجاب به انعقاد قرارداد با بیمه‌های داخلی کند.

دسته بندی:
عکس روز

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.