دکتر خدامی : شورای عالی بیمه شرکت های بیمه را ملزم به رعایت دستورات بیمه مرکزی نموده است حال آنکه باید ملزم به اطاعت از دستورات بیمه مرکزی شوند

07-17-2018 14:00:05
آیین- به نظر می رسد شورای عالی بیمه تمهیدات موثری را برای عدم تمکین شرکت های بیمه تدارک ببیند و یا به تعبیر دکتر همتی برای بیمه مرکزی نقش کمیسریایی تعریف کند ‌.

به گزارش سایت تحلیلی- خبری آیین، دکتر خدامی در ادامه بحث چالش های پیش روی بیمه مرکزی که پیش از این منتشر شد خاطر نشان کرد : نکته مهم آن است که در ماده ۷۶ قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری به صراحت شرکتهای بیمه را ملزم به رعایت (نه اطاعت) دستورهای بیمه مرکزی ایران در چارچوب قانون مزبور و آیین نامه های اجرایی آن کرده است اما هیچ گونه تمهیدات موثری برای پیامدهای عدم تمکین شرکتهای بیمه به رعایت دستورهای بیمه مرکزی ایران در آن پیش بینی نشده است.

بنابراین بیمه مرکزی جز آنکه به صورت توصیه ای و پیشنهادی به ارتباط با شرکتهای بیمه بپردازد راهی پیش روی خود ندارد. 

مضافا آنکه بیمه مرکزی از لحاظ توان اجرایی در زمینه نظارت و برنامه ریزی صنعت بیمه نیز نقاط ضعفی دارد و این مانع از آن می شود که لااقل، قدرت بالای دانش و تخصص این سازمان ضعف قدرت قانونی را تحت الشعاع قرار دهد و شرکتهای عامل بیمه به واسطه تجربه بیشتر در بیمه مرکزی به توصیه ها، دستورها یا پیشنهادهای آن تمکین کنند. چنین تجربه ای، ورای تحصیلات آکادمیک، به درگیری های عملی با فعالیت بیمه ای در زمینه صدور بیمه نامه، پرداخت خسارت  بر میگردد که اکثر کارشناسان بیمه مرکزی سابقه ای در این حیطه ندارند.

در غیبت چنین توانایی، بیمه مرکزی برای حفظ هویت و اقتدار خود طرق دیگری را در پیش گرفته که با همه تلاشهای انجام شده کمتر تأثیری در هدایت، نظارت و تعميم امر بیمه داشته است و پس از این ناکامی ها کثیری از توان بیمه مرکزی ایران صرف انجام بیمه های اتکایی اجباری و اختیاری داخلی و خارجی شده است و این سازمان به دور از انجام وظایف اصلی خویش به صورت یک شرکت بیمه اتکایی در آمده است.

بنابرابن به نظر می رسد شورای عالی بیمه تمهیدات موثری را برای عدم تمکین شرکت های بیمه تدارک ببیند و یا به تعبیر دکتر همتی برای بیمه مرکزی نقش کمیسریایی تعریف کند ‌.

دسته بندی:
عکس روز

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.