بلاکچین در صنعت بیمه / تبدیل یک شعار به پیشرفت‌هایی غیرمنتظره در بیمه سلامت و عمر

11-26-2018 09:00:52
آیین- گمانه‌زنی‌‌ها و تب و تاب جهانی برای شناسایی پتانسیل‌‌‌های خارق‌‌العاده فناوری بلاکچین، فراتر از ماهیت آن به‌عنوان یک دفتر کل توزیع‌شده و مبنایی برای ارز‌‌‌های رمزنگاری‌شده، طی سال‌‌‌های اخیر به قدری شدت گرفته است که اکنون، این فناوری نوظهور و پرسروصدا، به‌عنوان یکی از محرکان تحول در بازار‌‌‌های مالی و دیگر حوزه‌‌ها شناخته می‌‌شود.

به گزارش سایت تحلیلی- خبری آیین و به نقل از آرمان اقتصادی، در این بین، ‌سازمان‌های ارائه دهنده بیمه سلامت و عمر نیز جزو هزاران هزار کسب‌وکاری هستند که در تقلای شناسایی پتانسیل‌‌‌های بلاکچین برای بهبود رویکرد‌ها و فرایند‌‌‌های جاری در سیستم خود هستند. قابلیت‌‌‌های به نظر ممکنی که بتوانند ثبت و نگهداری سوابق، اجرای معاملات، مدیریت قرارداد‌ها و تعامل با بیمه‌‌گذاران را به شیوه‌‌‌هایی کارآمدتر از زمان حال مدیریت کنند. سوال کلیدی این است که آیا ویژگی‌‌‌های منحصربه‌فرد فناوری بلاکچین، قادر است بیمه‌گران را در کاهش هزینه‌‌ها، مدیریت ریسک، ارتقای سطح ارائه خدمات به کاربران، ارتقای سطح کسب‌وکار‌ها و در نهایت، تقویت خط مشی‌شان کمک کند یا نه؟

با استناد به مقاله دیلویت، شش کاربرد مهم و امیدبخش فناوری بلاکچین در صنعت بیمه سلامت و عمر را معرفی خواهیم کرد که به منظور تفهیم بهتر، هرکدام از سرفصل‌ها در چهار زیرعنوان اصلی زیر مورد بررسی قرار خواهد گرفت:

طرح مساله

چرا بلاکچین؟

امکان‌پذیری

پیامدها

خرد جمعی (Crowd Wisdom) در تکاپوی کشف کابرد‌‌‌های بلاکچین

مرکز راهکار‌‌‌های سلامت و خدمات مالی دیلویت، اخیرا پروژه تحقیقاتی جدیدی به راه انداخته است که به بررسی قابلیت‌‌‌های فناوری بلاکچین و تاثیرات احتمالی این فناوری و فناوری‌‌‌های هم‌نوع آن در چشم‌‌انداز آینده‌ی صنعت بیمه می‌‌پردازد. قابلیت‌‌‌های به ظاهر حقیقی که می‌‌تواند بیمه‌گران را در تقویت عناصر کلیدی ‌سازمان‌های ارائه دهنده‌ خدمات بیمه، از نرم‌‌افزار‌ها گرفته تا سیاست‌‌‌های کلی ‌سازمان، تالیف و ایجاد مدل‌‌‌های جدید پرداختی، مدیریت مطالبات به منظور کنترل و کاهش جرائم و تقلبات، امنیت سایبری و در نهایت امنیت اطلاعات یاری کند.

طی این پژوهش، اعضای توسعه بلاکچین و تعداد کثیری از متخصصین زبده فعال در حوزه بیمه، گرد هم آمده و روی پلتفرم آنلاینی که توسط شرکت ویکی استارت (Wikistrat) ارائه شده است، کار کرد‌ه‌اند. مجموعه‌ای متشکل از ۱۷ دانشگاهی، ۱۱ مولف و تعداد قابل ملاحظه‌ای از مدیران فعال در حوزه‌‌‌های فناوری بلاکچین، امنیت سایبری، اقتصاد، آینده‌گرایی یا فوتوریسم (futurism) و بیمه سلامت و عمر که می‌‌تواند نتایجی درخور و قابل اعتماد در اختیار سیستم‌‌ها و ‌سازمان‌های جهانی قرار دهد.

ماموریت این مجموعه، دست‌یابی به این حقیقت بوده است که آیا فناوری نوظهور بلاکچین، قادر خواهد بود طی ۵ الی ۱۰ سال آینده، به خدمت ارائه‌دهندگان بیمه سلامت و عمر درآمده و استاندار‌‌‌های مربوط به رویکرد‌ها و فرایند‌‌‌های موجود در سیستم‌‌‌های کنونی را به بهترین و کارآمد‌ترین نحو آن ارتقا دهد؟ سیستم‌‌‌هایی که بتوانند در خلال کاهش هزینه‌‌ها و افزایش بهره‌وری، بالا‌ترین سطح رضایت کاربران (تجربه مشتریان) را نیز به دنبال داشته باشند. در این مبحث برآنیم تا فرایند انجام پروژه دیلویت در مورد کاربرد‌‌های بلاکچین، دستاورد‌ها و نتایج جالب توجه آن را به‌صورت کامل و دقیق مورد بررسی قرار دهیم.

دلیل انتخاب دو حوزه بیمه عمر و بیمه سلامت از میان شاخه‌‌‌های متنوع و کثیر موجود در صنعت بیمه برای مطالعه در این پژوهش، اهمیت بالا و حیاتی این دو حوزه از منظر تاریخ پزشکی، مشخصات فردی و عدم رضایت اغلب بیمه‌‌گذاران سلامت و عمر از فرایند‌ها و خدمات بیمه کنونی بوده است. ضمن این‌که این دو بیمه، محدودیت زمانی نداشته و همیشه و در همه حال نیاز به ارائه، ارتقا و بهبود دارند. بدیهی است که در صورت ‌پذیرش فناوری بلاکچین به‌عنوان راهکاری جامع و پاسخ‌گو و پیاده‌‌سازی آن در سطح گسترده، سایر حوزه‌‌‌های بیمه هم‌چون بیمه‌‌‌های از کار افتادگی، دندان‌پزشکی، بیمه‌‌‌های غرامت (یا خسارت) کارگران و بیمه مراقبت‌‌‌های بلند مدت (long-term care) نیز بی‌نصیب نخواهند ماند.

۴۴ مورد کاربردی برای فناوری بلاکچین در حوزه بیمه سلامت و عمر، حاصل پژوهش مجموعه‌ای متشکل از ۴۳ متخصص زبده، نتیجه‌ی اولیه‌ای بود که این پژوهش چهار روزه و بر اساس خرد جمعی ارائه کرد. لیستی از ۴۴ کاربرد مهم فناوری بلاکچین در صنعت بیمه عمر و سلامت، که بدون اظهارنظر در مورد میزان احتمال پیاده‌‌سازی آن‌‌ها در سال‌‌‌های آتی و یا میزان تاثیر‌‌گذاری‌شان در فرایند‌‌‌های بیمه مذکور گزارش شدند. با باز‌‌بینی این لیست توسط متخصصین فناوری بلاکچین و بیمه دیلویت، لیستی آماده ارائه شد که تنها کاربرد‌‌‌هایی را در خود گنجانده بود که در عین امیدبخش بودن، تطابق بیشتری نیز با واقعیت داشتند.

در نهایت، زمان آن فرا رسیده بود که لیست این کاربرد‌‌‌های شگفت‌انگیز، وارد مرحله نهایی خود شود. مرحله‌ای که تنها چند تن از اساتید و متخصصین بلندپایه برای نتیجه‌‌گیری نهایی روی مهم‌‌ترین و امیدبخش‌‌ترین کاربرد‌‌‌های فناوری بلاکچین در صنعت بیمه سلامت و عمر حضور داشتند.

یکی از مسائل مهم مورد بحث طی پروژه دیلویت در مورد کاربرد‌‌های بلاکچین چگونگی استفاده از این فناوری برای ایجاد منبعی امن، قابل پردازش و جامع برای اطلاعات سلامت بود.

دسته بندی:
عکس روز

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.