عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی : بیمه به تنهایی کارآیی لازم را برای جبران خسارت‌ها ندارد

04-16-2019 08:24:11
آیین- عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت : بیمه به تنهایی کارآیی لازم را برای جبران خسارت‌ها ندارد و دولت باید صندوق خاصی را برای جبران این خسارت‌ها تاسیس کند، مجلس ردیف مستقلی را در برنامه ششم توسعه برای این منظور در نظر گرفت اما دولت آن را اجرا نمی‌کند.

 

 

به گزارش سایت تحلیلی-خبری آیین و به نقل از فارس ، عباس کشاورز افزود: بخشی از این آسیب، آبگرفتگی موقت است و در بخشی، محصول دچار خوابیدگی می‌شود سپس این عارضه مرتفع می‌شود در بخشی هم، آبگرفتگی بیشتر است و موجب پوسیدگی محصول می‌شود و در بخشی هم سیل، زمین یا باغ کشاورز را با خود برده است.

وی با اشاره به اینکه حدود 55 درصد این اراضی بین 25 تا 55 درصد آسیب دید، ادامه داد: بنابراین حدود 50 درصد زمین ها و محصولات کشاورزی آسیب دیده قابل برگشت است.

کشاورز افزود: حدد 250 هزار هکتار از محصولات کشاورزی و حدود 150 هزار هکتار باغ بر اثر سیلاب‌های اخیر از بین رفته است.

وی گفت: در زمینه باغ، استان‌های خوزستان، مازندران و کرمانشاه و در زمینه زراعت استان های خوزستان، لرستان و گلستان، مازندران، ایلام و کرمانشاه، بیشترین خسارت را دیدند.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: یکی از مشکلات در حوزه خسارت کشاورزی در مناطق کوهستانی مانند لرستان، ایلام و خوزستان این است که بخشی از مردم از طریق ایستگاه پمپاژ، کشاورزی می کردند و این ایستگاه ها آسیب دیدند که در اسرع وقت بازسازی خواهند شد.

کشاورز با اشاره به اینکه در سال زراعی و آبی گذشته، میانگین بارندگی در کشور 167 میلی متر بود، اضافه کرد: اگرچه در خوزستان، گلستان و کرمانشاه آبگرفتگی داریم و خسارت زیادی دیدیم اما برآورد تولید گندم امسال برای کشت های پاییزه 15 و نیم میلیون تن بود اما با توجه به سیلاب های اخیر اکنون برآورد ما تولید حدود 14 و نیم میلیون تن است.

علی محمد شاعری عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به اینکه سیل اخیر ناشی از بارندگی شدید بود، گفت: بارندگی، نعمت است و اگر زیرساخت های پیشگیرانه و مقابله با بارندگی در کشور موجود باشد این باران به تغذیه سفره های آب زیرزمینی و تأمین منابع آبی تبدیل می شود اما اگر زیرساخت ها و محیط زیست و حوزه‌های آبخیز، حفاظت نشده باشند بارندگی ها به سیلاب های ویرانگر تبدیل می شود که در کشورمان این موضوع اتفاق افتاد و این سیلاب ها نتیجه تخریب محیط زیست و منابع طبیعی کشورمان و تجاوز به عرصه ها و حریم رودخانه هاست.

شاعری گفت: باید مدیریت عالمانه، درست و صحیح هم در حوزه های بالادست آبخیز و هم در حوزه های آبریز انجام شود و حوزه های کشاورزی و منابع طبیعی باید مقاوم سازی شود تا چنین اتفاقاتی تکرار نشود.

وی با اشاره به اینکه سیلاب‌های اخیر تاکنون حدود 13 هزار میلیارد تومان به بخش کشاورزی خسارت وارد کرد، افزود: جمع بندی خسارت‌ها هنوز ادامه دارد و ممکن است این رقم افزایش یابد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: تنظیم بازار و تولید محصولات کشاورزی باید به صورت یکپارچه در حوزه کاری وزارت جهاد کشاورزی باشد البته این وزارتخانه باید کارآمدی خود را در تنظیم بازار نشان دهد.

شاعری با بیان اینکه حدود 30 تا 40 هزار هکتار باغات مرکبات استان مازندران به علت سیلاب های اخیر خسارت دید، افزود: بیمه به تنهایی کارآیی لازم را برای جبران خسارت ها ندارد و دولت باید صندوق خاصی را برای جبران این خسارت ها تاسیس کند، مجلس ردیف مستقلی را در برنامه ششم توسعه برای این منظور در نظر گرفت اما دولت آن را اجرا نمی کند.

وی گفت: حدود 10 هزار میلیارد تومان خسارت بخش کشاورزی در سال است اما حدود هزار میلیارد آن را بیمه پرداخت می‌کند ولی حل این موضوع جزو اولویت‌های سازمان برنامه و بودجه نیست و وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه باید پیگیری و مطالبه گری کند تا محصولات کشاورزی ایران در مقابل رخدادهای طبیعی بیمه شوند و مجلس شورای اسلامی آمادگی کامل خود را در این زمینه اعلام می‌کند.

دسته بندی:
عکس روز

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.