مدیریت استراتژیک در شرکتهای بیمه -مسعود حجاریان- اردیبهشت ۹۸
آیین- تکنولوژی پیشرفته اطلاعات امکان شناخت رفتار بیمه گذاران ،مقابله با تقلبات ، گسترش شرکت در رشته های سود آور ، و حضور در بازارهای بکر را فراهم می سازد .
دانشمندان ، مدیریت را به دو سطح راهبردی و اجرایی تقسیم می کنند . صنعت بیمه کشور عموما در سطح اجرایی مدیریت می شود کمتر شرکتی را می توان یافت که فعالیتهای اجرایی آن در راستای راهبردهای معینی باشد .
مدیریت راهبردی در شرکتها با برنامه ریزی استراتژیک آغاز می شود . تعیین استراتژیها ، آخرین گام فرایند برنامه ریزی است که مبنای تصمیمات اجرایی شرکتها را فراهم می کند .
شرکت برای تدوین برنامه استراتژیک باید به دلیل وجودی خود برگردد . و چندین سند راهبردی را تهیه ، تصویب و نهادینه کند . که به اهم آنها اشاره می کنم
رسالتmission مهمترین سند راهبردی هر سازمان است که پایه گامهای بعدی برنامه می باشد . رسالت سندی آرمانی است که دلیل تاسیس و تحولات تاریخی آن را بررسی و باز تعریف می نماید. در این سند چیستی شرکت ، انتظارات موسسان ، سهامداران و سایر ذینفعان شرکت تدوین می شود . ارزش های مدنظر سازمان و نگاه شرکت به آینده ، تکنولوژی ، مشتری ، جامعه و جایگاه آن در بازار ترسیم می گردد. بطوری که هرکس با مراجعه به این سند بتواند رابطه خود را با شرکت ، بصورت بلند مدت تعریف نماید .
چشم انداز vision دومین سند راهبردی شرکت است که تصویری از آینده شرکت را ارایه می کند . چشم انداز از جنس هدف و زمان دار است و بر اساس مقدورات و برآوردهای داخلی و شرایط بیرونی شرکت نوشته می شود . چشم انداز باید جنبه واقعی و چالشی داشته باشد بطوریکه با تلاش زیاد ، دست یافتنی باشد .
شرکت بیمه می تواند برتری بازار در یک رشته ، نظیر بیمه های زندگی را ، به عنوان محور چشم انداز ده ساله خود قراردهد.
چشم انداز مقایسه ای بین شرکت و سایر رقبا را ارائه می کند .
سیاست policy مقررات کلی شرکت است که محدودیتهایی را برای مدیریت اجرایی وضع می کند . تدوین سیاست ها به عنوان سند راهبردی اهمیت زیادی برای هدف گذاری دارد.
از جمله سیاستهای مهم شرکتهای بیمه محدودیت اعمال شده برای صدور بیمه نامه ها است . ظرفیت پذیرش و نگهداری ریسک ، و تعیین حداقل حاشیه توانگری مالی از جمله سیاستهای شرکت است . هیات مدیره شرکتها باید نسبت مشخصی از سرمایه شرکت را برای نگهداری انواع ریسک تعیین کند.
راهبرد strategy ، مسیری است که شرکت برای حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب اتخاذ می کند . استراتژی می تواند برای حرکت کل شرکت و یا بخشی از آن طراحی گردد.
شرکتها تنها با اتخاذ استراتژی صحیح می تواند موقعیت رقابتی ماندگار را در بازار بدست آورند .
شرکتها می توانند استراتژی " تمایز " را انتخاب کنند و محصولات ویژه با قیمت های بالا را ارائه دهند ویا استراتژی "رهبری هزینه "را انتخاب کنند و محصولات معمولی با قیمت های حداقلی را ارائه کنند .
شرکتهای بیمه نیز باید در حوزه های مختلف دارای استراتژی باشند . از جمله در حوزه صدور می توانند ارائه بیمه نامه با شرایط محدود و قیمتهای پایین ( استراتژی رهبری هزینه ) و یا بیمه نامه های با پوششهای زیاد ، شرایط کم و حق بیمه بالا ( استراتژی تمایز ) را انتخاب کنند . استراتژی صدور با مطالعه بازار ، رفتار بیمه گذاران و ظرفیت نیروی انسانی شرکت ، انتخاب می شود .
جذب و تربیت نیروی انسانی و یا برون سپاری فعالیتهای شرکت مانند شبکه ارزیابی خسارت هم از جمله استراتژی شرکتهای بیمه است.
یکی از مهمترین استراتژی شرکتهای بیمه در حوزه تکنولوژی اطلاعات تعریف می شود . ازجمله It در اتوماسیون اداری ، ساماندهی شبکه نمایندگی، فروش آنلاین ، ارتباط با مشتری و مدیریت ریسک قابلیت برنامه ریزی دارد . استراتژی تکنولوژی اطلاعات و سطح توسعه یافتگی آن ، حجم سرمایه گذاری در نرم افزار ، سخت افزار و مرکز داده را مشخص می کند .
تکنولوژی پیشرفته اطلاعات امکان شناخت رفتار بیمه گذاران ،مقابله با تقلبات ، گسترش شرکت در رشته های سود آور ، و حضور در بازارهای بکر را فراهم می سازد .
نظرات