مدیریت استراتژیک در شرکتهای بیمه -مسعود حجاریان-  اردیبهشت ۹۸

08-11-2019 10:24:23
آیین- تکنولوژی پیشرفته اطلاعات امکان  شناخت رفتار بیمه گذاران ،مقابله با تقلبات ، گسترش شرکت در  رشته های سود آور ، و حضور در بازارهای بکر را فراهم می سازد .  

دانشمندان ، مدیریت را به دو سطح راهبردی و اجرایی تقسیم می کنند . صنعت بیمه کشور عموما در سطح اجرایی مدیریت می شود کمتر شرکتی را می توان یافت که فعالیتهای اجرایی آن در راستای راهبردهای معینی باشد . 
مدیریت راهبردی در شرکتها با برنامه ریزی استراتژیک آغاز می شود .  تعیین استراتژیها ، آخرین گام فرایند برنامه ریزی  است که مبنای  تصمیمات اجرایی شرکتها را فراهم می کند . 
شرکت برای تدوین برنامه استراتژیک باید به دلیل وجودی خود برگردد . و چندین سند راهبردی را تهیه ، تصویب و نهادینه کند . که به اهم آنها اشاره می کنم 

 رسالتmission  مهمترین سند راهبردی هر سازمان است که پایه گامهای بعدی برنامه  می باشد . رسالت سندی آرمانی است که دلیل  تاسیس و تحولات تاریخی آن را بررسی و باز تعریف می نماید.  در این سند چیستی شرکت ، انتظارات موسسان ، سهامداران و سایر ذینفعان شرکت تدوین می شود . ارزش های مدنظر سازمان و نگاه شرکت به آینده ، تکنولوژی ، مشتری ، جامعه  و جایگاه آن در بازار ترسیم می گردد. بطوری که هرکس با مراجعه به این سند بتواند رابطه خود را با شرکت ، بصورت بلند مدت تعریف نماید . 

چشم انداز vision دومین سند راهبردی شرکت است که تصویری از آینده شرکت را ارایه می کند . چشم انداز از جنس هدف و زمان دار است و بر اساس مقدورات و برآوردهای داخلی و شرایط بیرونی شرکت نوشته می شود .  چشم انداز  باید جنبه واقعی و چالشی داشته باشد بطوریکه با تلاش زیاد ، دست یافتنی باشد . 
شرکت بیمه می تواند برتری بازار  در یک رشته ، نظیر بیمه های زندگی را ، به عنوان محور چشم انداز  ده ساله خود قراردهد.
 چشم انداز مقایسه ای بین شرکت و سایر رقبا را ارائه می کند . 

سیاست policy مقررات کلی شرکت است که محدودیتهایی را برای مدیریت اجرایی وضع می کند . تدوین سیاست ها به عنوان سند راهبردی اهمیت زیادی برای هدف گذاری دارد.
از جمله سیاستهای  مهم شرکتهای بیمه  محدودیت اعمال شده برای صدور بیمه نامه ها است .  ظرفیت پذیرش و نگهداری ریسک ، و تعیین حداقل حاشیه توانگری مالی از جمله سیاستهای شرکت است . هیات مدیره شرکتها باید نسبت مشخصی از سرمایه شرکت را برای نگهداری انواع ریسک تعیین کند.

راهبرد strategy ، مسیری است که شرکت برای حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب اتخاذ می کند .  استراتژی می تواند برای حرکت کل شرکت و یا  بخشی از آن طراحی گردد. 
شرکتها تنها با اتخاذ  استراتژی صحیح می تواند موقعیت رقابتی ماندگار را در بازار بدست آورند .
شرکتها می توانند استراتژی " تمایز " را انتخاب کنند و محصولات ویژه با قیمت های بالا را ارائه  دهند ویا استراتژی "رهبری هزینه "را انتخاب کنند و محصولات معمولی با قیمت های حداقلی را ارائه کنند . 
شرکتهای بیمه نیز  باید در حوزه های مختلف دارای استراتژی باشند . از جمله در حوزه صدور می توانند ارائه بیمه نامه با شرایط محدود و قیمتهای پایین ( استراتژی رهبری هزینه )  و یا بیمه نامه های با پوششهای  زیاد ، شرایط کم و حق بیمه بالا ( استراتژی تمایز )  را انتخاب کنند . استراتژی صدور  با مطالعه بازار ، رفتار بیمه گذاران و ظرفیت نیروی انسانی شرکت ، انتخاب  می شود . 
جذب و تربیت نیروی انسانی و یا برون سپاری فعالیتهای شرکت مانند شبکه ارزیابی خسارت  هم از جمله استراتژی شرکتهای بیمه است. 
یکی از مهمترین استراتژی شرکتهای بیمه در حوزه تکنولوژی اطلاعات تعریف می شود .  ازجمله It در اتوماسیون اداری ، ساماندهی شبکه نمایندگی،  فروش آنلاین ، ارتباط با مشتری و مدیریت ریسک  قابلیت برنامه ریزی دارد . استراتژی تکنولوژی اطلاعات و سطح توسعه یافتگی آن ، حجم   سرمایه گذاری در نرم افزار ، سخت افزار و مرکز داده را مشخص می کند . 
تکنولوژی پیشرفته اطلاعات امکان  شناخت رفتار بیمه گذاران ،مقابله با تقلبات ، گسترش شرکت در  رشته های سود آور ، و حضور در بازارهای بکر را فراهم می سازد .     

دسته بندی:
اسلاید شو

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.