رییس کل بیمه مرکزی در گفتگو با برنامه تهران ۲۰: بیش از ۲ میلیون بیمه نامه شخص ثالث به صورت خودکار تمدید شده است/ بیمه گذاران تا ۱۵ اردیبهشت فرصت دارند حق بیمه را پرداخت کنند

04-27-2020 08:28:58
آیین- رییس کل بیمه مرکزی شب گذشته با حضور در برنامه "تهران ۲۰" به سوالات و ابهامات مردم در خصوص اقدامات حمایتی اخیر بیمه مرکزی پاسخ داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی، دکتر غلامرضا سلیمانی در پاسخ به سوال مجری برنامه تهران ۲۰ مبنی بر اعمال جریمه دیرکرد صدور بیمه نامه شخص ثالث علی رغم بخشنامه بیمه مرکزی گفت: بیمه مرکزی در تاریخ ۲۱ اسفند ماه ۹۸ با هماهنگی شرکت های بیمه ای بخشنامه ای صادر کرد با این مضمون که صاحبان خودروهایی که بیمه نامه شخص ثالث آنها در بازه زمانی ۲۱ اسفند تا ۱۵ اردیبهشت منقضی می شود می توانند از طریق سیستم الکترونیکی بیمه نامه دریافت و وجه حق بیمه را نیز از همان طریق پرداخت کنند.
اما برای آن دسته از کسانی که به سیستم الکترونیکی دسترسی نداشتند نیز مقرر شد بدون مراجعه به شعب و نمایندگی شرکت های بیمه، بیمه نامه برای آنها حتی بدون دریافت حق بیمه تا ۱۵ اردیبهشت ماه صادر شود .
وی در ادامه گفت: تمام شرکت های بیمه موظف شدند بیمه نامه ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خوردویی که در این بازه زمانی منقضی می شوند را صادر کنند. لذا جای هیچ گونه نگرانی نیست و حتی برای افرادی که حق بیمه پرداخت نکرده اند بیمه نامه تا ۱۵ اردیبهشت صادر شده است و در صورت بروز خسارت نیز طبق بخشنامه بیمه مرکزی به عنوان یک فرد دارای بیمه شخص ثالث محسوب می شود و خسارت آنها باید پرداخت شود. اما این مورد فقط برای افرادی است که در بازه زمانی ۲۱ اسفند ۹۸ تا ۱۵ اردیبهشت ۹۹ نسبت به تمدید بیمه نامه شخص ثالث خود اقدام نکرده اند و تاریخ های بعد و قبل این بازه را مشمول نمی شود.
وی در خصوص برخی از نمایندگانی که از این بخشنامه تخلف کرده اند، گفت: بخش شکایات و بازرسی بیمه مرکزی به طور آنلاین در حال دریافت شکایات است و در کمترین زمان ممکن آنها را بررسی می کند که بعضا به تعلیق کد نمایندگی متخلف منجر شده است.
رییس کل بیمه مرکزی از مردم خواست تا درصورت مشاهده هرگونه تخلف بیمه ای با سامانه پاسخگویی بیمه مرکزی به شماره ۲۳۴۲ تماس بگیرند.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود به بهره برداری صنعت بیمه از ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در شرایط پیش آمده توانستیم سیستم های صدور الکترونیکی بیمه شخص ثالث را گسترش دهیم و همه شرکت های بیمه در این فرصت زیرساخت های الکترونیکی خود را فعال کرده و آمادگی برای صدور آنلاین اعلام کردند.
دکتر سلیمانی افزود: استارت آپ ها به پیشرفت سیستم های الکترونیکی شرکت های بیمه شتاب بخشیدند و اگر شرکتی خود را با تکنولوژی های روز همگام نکند از عرصه رقابت جا خواهد ماند.
رییس کل بیمه مرکزی در پاسخ به این سوال که امکان صدور بیمه نامه یکسان با قیمت های متفاوت از سوی شبکه فروش وجود دارد گفت: خیر بیمه شخص ثالث تعرفه ای واحد دارد و کسی نمیتواند خارج از تعرفه حق بیمه دریافت کند و در صورت مشاهده تخلف با آن واحد صدور برخورد می شود.
وی از اعلام رتبه بندی شرکت های بیمه برای اعتماد سازی بیشتر مردم به صنعت بیمه خبر داد و گفت: کار اصلی بیمه مرکزی نظارت بر عملکرد شرکت های بیمه است و ما در کنار این نظارت عملکرد شرکت های بیمه را رتبه بندی کرده ایم که تا شهریور ماه امسال نتایج آنرا به مردم اعلام می کنیم. ضمن اینکه بیمه مرکزی هر ساله رتبه توانگری مالی شرکت های بیمه را نیز اعلام می کند که خود از ملاک های انتخاب بیمه گذاران برای دریافت خدمات از شرکت های بیمه است.
دکتر سلیمانی در پاسخ به این سوال که بار مالی صدور آنلاین بیمه شخص ثالث بر دوش نمایندگان است و در صورت عدم پرداخت حق بیمه از سوی بیمه گذار، نمایندگان با مشکل مواجه می شوند و آنها باید چه کنند، گفت:
نمایندگی ها بیمه نامه را صادر می کنند و وظیفه دارند از ۱۵ اردیبهشت ماه به وصول حق بیمه ها اقدام کنند. تا کنون ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار بیمه نامه صادر شده است و این بیانگر تعامل خوب نمایندگان با بیمه گذاران بوده است و مطمئنا آن دسته از هموطنانی که تا کنون موفق به دریافت اصل بیمه نامه خود نشده و حق بیمه را پرداخت نکرده اند نیز با نمایندگان برای پرداخت حق بیمه خود همکاری کرده و نمی گذارند آنها دچار نگرانی شوند و در نهایت در صورتی که بیمه گذار حق بیمه را در تاریخ مذکور پرداخت نکرد بیمه نامه آن تعلیق می شود.
رییس کل بیمه مرکزی با اشاره به سهم حدود ۵۰ درصدی بیمه ایران از بیمه شخص ثالث بازار گفت: خوشبختانه این شرکت خیلی سریع مقدمات تمدید آنلاین را فراهم کرد و در اقدامی مثبت به نمایندگان نیز اعتباری پرداخت کرده تا در این دوران با مشکل مالی مواجه نشوند.
وی در خصوص میزان حق بیمه شخص ثالث گفت: تعیین نرخ حق بیمه شخص ثالث کاملا رابطه مستقیم با نرخ دیه دارد و زمانی که دیه هر فرد در پایان هر سال از سوی رییس محترم قوه قضاییه اعلام و به سازمان های ذیربط ابلاغ می شود و بر اساس آن نرخ حق بیمه شخص ثالث نیز تعیین می شود. در سال ۹۹ دیه فوت ۲۲,۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و دیه ماه عادی ۳۶۰ و ماه های حرام ۴۴۰میلیون تومان شده است که بار مالی زیادی برای شرکت های بیمه دارد.
وی با اشاره به اقدامات بیمه مرکزی در شرایط بحرانی شیوع ویروس کرونا گفت: صنعت بیمه علاوه بر تمهیداتی که برای بیمه شخص ثالث در نظر گرفته است در بخش درمان نیز مانند پرداخت هزینه های درمانی بیماران کرونا که بیمه درمان تکمیلی دارند و خرید بیمه عمر با پوشش بیماری کرونا به عنوان امراض خاص با سرمایه انتخابی بیمه گذار اقدامات خوبی انجام داده است.

دسته بندی:
عکس روز

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.