ماموریت دشوار رئیس کل و دبیرکل؛ فشارها بر صنعت بیمه را کم کنید

10-12-2020 08:14:54
آیین- بیمه مرکزی و سندیکای بیمه‌گران ماموریت سختی برای کم کردن فشارها و برداشتن موانع از پیش پای صنعت بیمه کشور دارند.دیدار چندی پیش غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی با محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و نشست اعضای سندیکای بیمه‌گران ایران با تعدادی از نمایندگان مجلس یک نقطه عطف در تاریخ صنعت بیمه به شمار می‌رود. اما این دیدارها و گفتگو‌ها چه دستاوردی به همراه خواهد داشت و چه اقدامی باید صورت پذیرد تا چالش‌های صنعت بیمه کمتر شود؟

بیمه مرکزی و سندیکای بیمه‌گران ماموریت سختی برای کم کردن فشارها و برداشتن موانع از پیش پای صنعت بیمه کشور دارند.

به گزارش سایت تحلیلی خبری ایین و به نقل از  دنیای بیمه؛  در این گزارش به کالبدشکافی چالش‌ها و تهدیدهای پیش روی صنعت بیمه کشور می‌پردازد و انتظار می‌رود که هم رئیس کل بیمه مرکزی و هم دبیرکل سندیکای بیمه‌گران به همراه مدیران شرکت‌های بیمه، نخبگان و کارشناسان از تمامی ظرفیت‌های کارشناسی و تخصصی این صنعت نهایت بهره را ببرند تا بلکه باری از روی دوش این صنعت مظلوم و البته تکیه‌گاه مردم و اقتصاد کشور در برابر خطرها و بلاها برداشته شود.

صریح و بی‌پرده باید گفت که میزان تهدیدها و چالش‌های آینده صنعت بیمه کشور به اندازه‌ای سنگین و وسیع است که دیگر نمی‌توان با پرده‌پوشی یا سکوت برخاسته از نجابت و وزانت بدنه کارشناسی و مدیریتی این صنعت از بیان آن چشم‌پوشی کرد. اکنون با توجه به روشنی این واقعیت که ایران یکی از بلاخیرترین کشورهای جهان است و به سبب تحریم‌های ظالمانه محروم از خدمات نوین جهان بیمه مانده، ضرورت ملی ایجاب می‌کند تا دستکم این مشکلات و چالش‌ها فریاد زده شود.

بیمه خیریه نیست؛ یک صنعت است

باور غلط و رایج به ویژه در بین سیاستمداران و تصمیم‌سازان حاکم شده که متاسفانه تصورشان از نقش و جایگاه شرکت‌های بیمه و صنعت نجیب بیمه به خیریه محدود شده است و همواره از شرکت‌های بیمه خواسته می‌شود که در مواقع خطر در کنار مردم باشند اما آیا تا حالا مسئول و مقامی از خود پرسیده است که صنعت بیمه خودش باید به کجا پناه ببرد و مشکلات‌اش را بیان کند؟ آیا هنوز وقت آن نرسیده تا این پرسش بنیادین در سطح ملی مطرح شود که اگر صنعت بیمه آسیب ببیند، چه کسی به حمایت از مردم و اقتصاد کشور به هنگام بروز خطر و بلا برمی‌خیزد؟ صنعت بیمه ذی‌نفعانی دارد؛ هم سهامداران حق دارند و هم بیمه‌گذاران. قربانی کردن منافع ذی‌نفعان این صنعت در سایه سیاست‌های نادرست و تکالیف و فشارهای مضاعف نه شرعا و نه قانونا و نه منطقا جایز نیست.

مذاکرات را متوقف نکنید

پیشنهاد می‌شود رئیس کل محترم بیمه مرکزی و دبیرکل محترم سندیکای بیمه‌گران ایران مذاکرات خود را با سطوح مختلف تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در هر سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه با یک نقشه راه روشن و برنامه مدون با اتحاد و همدلی و البته بهره‌گرفتن از توان بدنه نخبگان و کارشناسان صنعت بیمه ادامه دهند و گفتگو‌های ملی و فراگیر بیمه‌ای با مسئولان ارشد نظام را به صورت مستمر در دستور کار خود قرار دهند.

این حق صنعت بیمه‌ است که مشکلات خود را رسانه‌ای کند، فریاد بزند تا بلکه از فشارها بر این صنعت و شرکت‌ها کاسته شود. به صراحت باید گفت که چه در دولت گذشته و چه دولت حاضر وعده‌های دولتمردان عملی نشد و به احتمال زیاد در دولت آینده بازهم وزرای اقتصاد به هنگام حضور در جمع بیمه‌گران وعده کم کردن مشکلات و کاهش هزینه‌های نامتعارف از جمله عوارض و مالیات بر ارزش افزوده را سرخواهند داد اما گامی به پیش برنمی‌دارند. اینکه مجلس و دولت هر وقت با کسری بودجه مواجه می‌شوند، مستقیم و غیرمستقیم بر هزینه‌های بیمه‌گری در کشور می‌افزایند، یک نقض غرض و خطای راهبردی است و باید جلوی آن گرفته شود. چرا که با افزایش هزینه‌ها بر حق بیمه‌ها با پدیده بیمه‌گریزی یا کم‌بیمه‌گری مواجه خواهیم شد و ریسک در کشور افزایش می‌یابد.

شیوع ویروس عوارض در صنعت بیمه

مخالفت آشکار سندیکای بیمه‌گران با وضع عوارض جدید را جدی‌تر بگیرید. چرا که به گفته سید محمد کریمی، دبیرکل سندیکای بیمه‌گران، وزارت کشور لایحه مدیریت یکپارچه آتش‌نشانی و خدمات ایمنی کشور را آماده کرده که بر اساس آن قرار است ۱۰ درصد عوارض جدید بر صنعت بیمه افزوده شود. راست می‌گوید دبیر کل سندیکای بیمه‌گران که صنعت بیمه دیگر ظرفیت این فشارها را ندارد.

اکنون باید پرسید وعده سید‌شمسَ‌الدین حسینی، علی طیب‌نیا، مسعود کرباسیان وزرای سابق اقتصاد و فرهاد دژپسند، وزیر کنونی اقتصاد برای کم کردن و حذف عوارض و مالیات مازاد بر خدمات بیمه‌ای چه شد؟ ضرورت دارد حالا که هم رئیس کل بیمه مرکزی و هم دبیرکل سندیکای بیمه‌گران و هم مدیران و کارشناسان صنعت بیمه با شیوع ویروس وضع عوارض بر صنعت بیمه مخالف هستند، ابعاد مختلف آن دستکم برای مردم و بیمه‌گذاران در میان گذاشته شود.

جای سوال جدی است اگر قانون‌گذاران و دولتمردان باور دارند که باید ضریب نفوذ بیمه افزایش یابد و سهم بیمه‌های زندگی بیشتر شود، پس چرا بازهم دنبال مالیات‌ستانی و عوارض‌بگیری بیشتر از خدمات بیمه‌ای هستند؟ آیا وقت آن نرسیده به جای سیاست تخفیف دادن به بیمه‌ناشدگان جهت خرید پوشش‌های بیمه‌ای، راهبرد کاهش حق بیمه‌ها با عوارض‌زدایی و مالیات‌زدایی از خدمات بیمه‌ای جایگزین و اجرایی شود؟

کدام ضریب نفوذ، کدام سازوکار؟

قانون‌گذاران در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی کرده‌اند که ضریب نفوذ بیمه در کشور در پایان برنامه به ۷ درصد برسد. به یاد دارم به هنگام گفتگوی ۲ سال پیش با رئیس کل بیمه مرکزی، به درستی عنوان کرد که این یک هدف دست‌نیافتی است چرا که سازوکار آن فراهم نیست و افزون بر اینکه مشکلات بر سر افزایش ضریب نفوذ بیمه زیاد است. موضوعی که دبیرکل سندیکای بیمه‌گران در دیدار با نمایندگان مجلس بر آن صحه گذاشته و اعلام کرده است: قانونگذار سازوکارهای لازم برای دستیابی به این رقم را پیش‌بینی نکرده است و نمایندگان باید برای بهره مندی صنعت بیمه از ابزارهای دستیابی به این مهم نیز تدابیری بیاندیشند.

صنعت مظلوم بیمه را دریابید

خوشبختانه ریاست کمیسیون ویژه جهش تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی را اکنون سید‌شمس‌الدین حسینی برعهده دارد که در دولت گذشته سال‌ها سکاندار وزارت اقتصاد و دارایی بوده است. دستکم مجلس برای برداشتن ۲ مانع افزایش فشارها بر صنعت بیمه و رفع مقررات مزاحم چراغ سبز نشان داده اما باید دید و منتظر ماند تا سندیکای بیمه‌گران و بیمه مرکزی سند ملی نشان‌دهنده چشم‌انداز آینده صنعت بیمه را آماده کنند و به مجلس بفرستند.

خبر خوب اینکه قرار است کمیته بیمه در فراکسیون توسعه پایدار و تامین مالی هم تشکیل شود و از این ظرفیت هم برای پیگیری مطالبات صنعت بیمه باید نهایت بهره را برد، مشروط به اینکه یک تیم کارشناسی و خبره انتخاب شود که بتوان راهکارهای قانونی را پیشنهاد دهد.

باور کنیم همان‌گونه که علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفته است، صنعت بیمه در کشور مظلوم واقع شده است اما باید گفت این صنعت مظلوم و نجیب بیش از مرثیه‌سرایی بر دردهایش، خود نسخه‌ای برای درمان دارد و تنها ضرورت دارد فشار‌ها و موانع کمتری بر سر راه آن قرار گیرد.

ماموریت دشوار سلیمانی و کریمی

غلامرضا سلیمانی و سید‌محمد کریمی یک ماموریت دشوار اما مشترک بر عهده دارند، آنها باید تمام تلاش خود و ظرفیت کارشناسی صنعت بیمه را به کار گیرند و راه مذاکرات با سران قوا و مقامات ارشد قوای سه گانه را ادامه دهند. چرا که صنعت بیمه هم در عرصه قضا، هم اجرا و هم قانون‌گذاری با چالش‌های جدی مواجه است. افزون بر اینکه زمان آن رسیده تا لایحه بلاتکلیف‌مانده تشکیل بیمه حوادث طبیعی هم به قانون تبدیل شود تا چتری بالای سر مردم ایران گسترانیده شود. نگذارید هزینه‌ها بر صنعت بیمه زیاد شود که هزینه‌تراشی و فشار افزایی بر صنعت بیمه، ریسک بیمه‌گریزی را تشدید می‌کند. البته مشکلات دیگری هم در صنعت بیمه وجود دارد که باید آنها را هم در نظر گرفت. دستکم از ظرفیت رسانه‌ای کشور برای طرح مشکلات و چالش‌ها استفاده مطلوب‌تری شود، چرا که فرهنگ‌سازی و تلاش برای افزایش ضریب نفوذ بیمه با وجود مشکلات و فشارها به نتیجه مطلوب نمی‌رسد.

کلام آخر اینکه در حالی که صنعت بیمه در جهان به سرعت در حال پیش‌روی است، در ایران این صنعت باید در دوی ماراتن آنهم از نوع دوی بامانع شرکت کند. باور کنیم، نمی‌شود همه کشورها بدون مانع یا با کمترین مانع رقابت در صنعت بیمه را کلید زده‌اند و ما از صنعت بیمه خودمان بخواهیم از روی موانع زیاد بپرد و هزینه هم بدهند. وقت آن رسیده که ریسک را از صنعت بیمه دور سازیم.

دسته بندی:
عکس روز

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.