شاید بیمه گر آینده خود باشیم! نویسنده: علی صلاحی نژاد

12-14-2021 08:27:33
آنچه که امروز برای همه روشن است، نهادهای مالی در حال تغییراند و دنیای مالی اعم از بانک، بیمه و بورس به شدت تغییر خواهند کرد.

 

 

شاید در آینده نه چندان دور هر کسی بیمه خود را داشته باشد.

از این آینده چه می‌دانیم؟

خدمات بیمه‌ای یا خرید ریسک و ارائه دارایی مالی مرتبط مانند صدور بیمه‌نامه و یا پرداخت خسارت متناسب با شرایط، تغییر خواهند کرد.

 اما پیشران تغییرات در نظام مالی چیست؟ 

اما پیشران‌های تغییر در صنعت مالی کدامند؟ 

بر اساس بررسی‌های انجام شده چند پیشران در صنعت مالی می‌توان نام برد که در آینده صنعت موثر است.

 این پیشران‌ها باعث تغییر وضعیت‌های موجود خواهند شد:

1.کلان داده‌ها  

2.گوشی‌های هوشمند  

3.هوش مصنوعی 

4.اینترنت اشیاء

5.بلاکچین یا همان زنجیره بلوکی  

6.واقعیت‌های مجازی 

7.فناوری‌های ارتباطی 5 G 

امروز همه می‌دانند ذخیره اطلاعات و نتیجه عملکرد بسیار عالی کامپیوترها در جمع آوری و ذخیره اطلاعات است. هزینه‌های بسیار کم این اقدام بدین معنی است که شرکت‌ها و نهادهای مالی و موسسات بیش از بیش، ذخیره سازی را انجام می‌دهند.

 گرچه استفاده و کاربرد این اطلاعات، کاری سخت و دشوار است.

 داده‌های ساختار یافته از ترکیب اطلاعات از پایگاه داده طبقه بندی می‌شوند که تحلیل‌هایی را برای ما ممکن می‌سازد که بیش تر قادر به انجام نبوده‌ایم و با این تحلیل اطلاعات بسیار زیادی بدست خواهد آمد.

تلفن همراه تا چندی قبل فقط وسیله‌ای برای ارتباط صوتی بود و با تغییرات انجام شده امروز کمترین استفاده از آن ارتباط صوتی است.

 گوشی‌های هوشمند امروز کاربردهایی نظیر کامپیوتر شخصی و ...دارند بر اساس آمارهای منتشره ضریب نفوذ گوشی‌های هوشمند در جهان به بیش از 70درصد رسیده و قطعا در سال‌های آینده بیشتر هم خواهد شد. 

امروز اگر بانکی اپلیکیشن موبایل نداشته باشد حتما تعداد زیادی از مشتریان خود را از دست خواهد داد.

 این اپلیکیشن‌های موبایلی کاری انجام داده‌اند که هر فرد شعبه‌ای از بانک را در اختیار دارد و دیگر نیازی به حضور در شعبه نیست.

در دنیای امروز بانک‌هایی ایجاد شده‌اند که هیچ شعبه فیزیکی ندارند ، مانند بانک فیدور و این موضوع هر روز پررنگتر می‌شود.

می‌دانیم هوش مصنوعی به معنی سیستم‌های کامپیوتری است که می‌تواند کارهایی را انجام دهد که مختص به هوش انسان است مانند حرف زدن، تشخیص عکس‌ها و ... هوش مصنوعی در کنار داده‌های زیاد موجب می‌شود که از طریق این داده‌های عظیم، الگوهای خاصی استخراج کرد.

به هر حال شاید در همین نزدیکی‌ها روزی برسد که بیمه‌گذار با یک کامپیوتر مجهز به هوش مصنوعی ارتباط برقرار کند و راهنمایی لازم را بگیرد.

البته که این  امرکاملا انجام شدنی است و با همان شیوه‌ای که با انسان ارتباط برقرار می‌کنیم با توسعه تکنولوژی این اتفاق از طریق یک ربات انجام شود. 

بلاک‌چین‌ها پایگاه اطلاعاتی هستند که داده‌ها و تراکنش‌ها و اطلاعات را در یک زنجیره قرار می‌دهند و اطلاعات جدید با رمز‌نگاری به حلقه قبلی زنجیر می‌شود و هر کس که دارای مجوز باشد آن را تایید می‌کند. 

هیچ شخص یا شرکتی مالک آن نیست و کسی نمی‌تواند جعل یا دستکاری کند چون اطلاعات توزیع شده و غیر متمرکز است و از طریق رمز‌نگاری محافظت می‌شوند. 

محل نگهداری بلاک‌چین در واقع دفتر کل توزیع شده و این دفتر به گونه‌ای است که هر کس می‌تواند آن را مشاهده کند و در واقع اطلاعات زنجیره شده است که همه اعضا شبکه می‌توانند دسترسی داشته باشند.

در واقعیت مجازی، جهان مجازی به موازات جهان واقعی است و واقعیت مجازی راهی برای کمک به مشتریان است که درخواست های خود را به صورت ملموس‌تر ببینند و در واقع آن را تجسم می‌کند.

ممکن است یک مفاهیم بانکی و بیمه‌ای باشد یا کالا.

اگر خاطرتان باشد اولین نسل موبایل 1 G بود که یک نوع تلفن بی‌سیم بود اما به سرعت نسل‌های بعدی آمد که با ورود نسل 5 G واقعیت‌های مجازی مانند کنترل بهداشت و سلامت و ماشین‌های خودران و ... را مدیریت می‌کند و در واقع در زندگی غرق در آن شده‌ایم.

با توضیحات فوق آینده صنعت مالی چگونه است؟

با توضیحات مقدماتی که در خصوص پیشران‌های مالی گفته شد به نظر می‌رسد که صنعت مالی مستعد تغییرات متعددی است به طور مثال ما تولید انبوه را می‌شناسیم  و در صنعت بیمه همه به یک صورت بیمه‌نامه شخص ثالث را می‌فروشند و یک قالب استاندارد دارد.

اگر ما این محصول را شخصی سازی کنیم و با یک رویکرد دیگری انجام دهیم با اتکا به آن پیشران‌ها چه خواهد شد.؟

البته در حال حاضرهم برخی استارت‌آپ‌‎های بیمه‌ای جدید،  این خدمات را بدون واسطه انجام می‌دهند. 

یا مثلا بیمه درمانی شخصی شده با داشتن گجت‌ها که کمک می‌کند خدمات سلامتی را شخصی سازی کند و این موضوع بر روی بیمه نامه‌ها تاثیر خواهد داشت.

بیمه‌گران به شدت به دنبال شخصی سازی بیمه‌نامه‌ها هستند تا بتوانند هزینه‌های بیمه‌گذار را کاهش دهند.

امروزه  استفاده از تلفن همراه جز لاینفک زندگی روزمره انسان‌ها شده و برای افراد مهم  است زیرا تمام اطلاعات بانکی را  در آن ذخیره دارند.

بنابراین  نهاد مالی بانک و بیمه ترجیح می‌دهند که در توسعه ابزاری خود در این جهت اقدام و سرمایه‌گذاری کنند. امروزه  با کمک تلفن همراه هوشمند می‌توانید کنترل خوبی در خانه و یا ساختمان خود داشته باشید به طوری که شما اولین کسی باشید که از آسیب‌ها با خبر شوید مانند سرقت، آب گرفتگی، نشتی گاز و ... با نصب دوربین‌های خاص بلافاصله پس از هر اتفاقی به صورت خودکار شرکت بیمه را در جریان می‌گذارد و در نتیجه در دریافت خسارت هم مشکلی  وجود  نخواهد داشت.

صنعت بیمه در آینده نه چندان دور، با پدیده اقتصاد شراکتی روبرو خواهد شد؛در این روش، بخشی از پرداخت‌ها در صندوق جمع آوری می‌شود. 

در انتهای سال اگر خسارتی ادعا نشد اعضای آن بخشی از مبالغ خود را پس خواهند گرفت.

به هر حال دنیا در حال تغییرات گسترده‌ای است به ویژه در صنعت‌های مالی.

 در آینده بسیار نزدیک باید تعریف از نهادهای مالی  را تغییر داد احتمالا هر کس بانک  و بیمه خودرا دارد، بنابراین برای آینده نزدیک باید سرمایه‌گذاری کرد اما با برنامه و استراتژی؟!

عضو رسمی انجمن حرفه ای صنعت بیمه

دسته بندی:
عکس روز

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.