اعتراض انجمن فین‌تک به روند تقابل نهاد ناظر / مبادا بیمه مرکزی قتلگاه استارتاپ‌ها شود

08-20-2022 08:20:55
آیین- انجمن فین‌تک ایران در بیانیه‌ای رسمی در رابطه با خبر راه‌اندازی قریب‌الوقوع سوئیچ بیمه مرکزی واکنش نشان داد. در بیانیه فعالان انجمن فین‌تک ایران که با عنوان «بیمه مرکزی را قتلگاه استارتاپ‌ها نکنید» منتشر شده، از موضع‌گیری‌های خاص مدیران ارشد بیمه مرکزی طی روزهای گذشته نسبت به مسئله سوئیچ بیمه ابراز نگرانی شده است.
  • به گزارش سایت تحلیلی خبری آیین و به نقل از سایت خبری راه پرداخت؛ طی روزهای گذشته خبرهای پراکنده‌ای از سمت مرکز فناوری اطلاعات بیمه مرکزی به گوش می‌رسید که به رغم واگذاری اختیار تصمیم‌گیری در رابطه با سرنوشت سامانه آمیتیس به کارگروه اقتصاد دیجیتال و پیش از اعلام رسمی نظر این کارگروه سوئیچ بیمه را خط قرمز نهاد ناظر و لازم‌الاجرا عنوان ‌کرد و همکاری شرکت‌های بیمه با استارتاپ‌هایی که هنوز به استفاده از این سامانه تن نداده‌اند غیرقانونی ممنوع اعلام شد.

در بیانیه رسمی انجمن فین‌تک آمده است:‌ «با توجه به نتایج جلسات فیمابین مدیران ارشد بیمه ‌مرکزی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مدیران استارتاپ‌های دانش‌بنیان بیمه، قرار شد جلسات بررسی آیین‌نامه فعالیت کارگزاران برخط مرتبا برگزار شده و پیگیری موضوعات در فرآیندهای تخصصی و کارشناسی انجام شود، اما شاهد آن هستیم که برخی مدیران بیمه مرکزی (از جمله رییس محترم مرکز فاوای بیمه مرکزی) علیرغم توافقات و تصمیماتی که در کمیته کارگروه گرفته شده، در حال راه‌اندازی خاموش سوئیچ هستند و به ‌جای بهره‌گیری از نظرات فعالان این عرصه به دنبال فضاسازی رسانه‌ای رفته و در مصاحبه‌های متعدد اتهامات مختلفی را به استارتاپ‌های دانش‌بنیان بیمه وارد کرده و پیرو آن شاهد انتشار چندین بیانیه از سوی برخی نمایندگان صنعت بیمه در مقابل با جریان نوآوری در این صنعت هم هستیم.»

در ادامه این بیانیه آمده است:‌ «به نظر می‌رسد برخی مدیران فعلی بیمه مرکزی سعی بر اجرای فوری و غیر کارشناسی پروژه سوئیچ بیمه را داشته و در این راه حتی تاکید کرده‌اند اجباری برای تبعیت از نامه‌های دیگر نهادها از جمله کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال را ندارند. این مدیران در گفت‌وگوهای رسانه‌ای خود که به نظر می‌رسد سعی بر تخریب استارتاپ‌ها را دارند، ابایی از ایراد تهمت به جریان نوآوری در این صنعت ندارند و حتی در یک مصاحبه به صراحت گفته‌اند تقریبا صفر تا صد اقدامات استارتاپ‌ها غیرقانونی است.»

انجمن فین‌تک ایران در ادامه این بیانیه به موضوع شرکت آمیتیس اشاره می‌کند و می‌گوید:‌ «در اجرای سامانه سوئیچ  نیز ردپای تضاد منافع در آمیتیس و کارکنان بیمه مرکزی به وضوح دیده می‌شود که مصداق بازر مداخله در بازار و تصدی‌گری در حوزه فروش بیمه است و ترکیب سهام‌داری این شرکت شبهات زیادی را ایجاد کرده و باعث خدشه‌دار شدن اعتماد به بیمه مرکزی خواهد شد.»

فعالان حوزه نوآوری در بیمه بار دیگر سامانه آمیتیس را گلوگاه و عامل عمده کندی برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد هر تغییر کوچک و بزرگ در استارتاپ‌های دانش‌بنیان بیمه تلقی می‌کنند.

در گوشه دیگری از این بیانیه می‌خوانیم‌: «شکی نیست استارتاپ‌های دانش‌بنیان بیمه که علاوه بر اشتغال‌آفرینی، به فراگیر شدن و افزایش دسترسی مردم به خدمات بیمه در سراسر کشور کمک کرده‌ان، در صورت فراهم شدن بسترهای حمایتی و زیرساخت‌های لازم و جلوگیری از مانع‌تراشی، نوآوری‌های ارزش‌آفرینی به صنعت بیمه خواهند افزود. اما در صورت اجرای نسنجیده‌ی سامانه‌ی سوئیچ به شکل فعلی و پر از ایراد آن، عملا فروش آنلاین بیمه متوقف خواهد شد و این باعث نابودی شرکت‌های دانش‌بنیان این عرصه و بیکاری هزاران نفر در این صنعت خواهد شد. علاوه بر این، یکی از مواردی که مدیران بیمه مرکزی، کارگزاران برخط را به آن متهم کرده‌اند، موضوع رسوب حق بیمه است و گروه‌ها و جریان‌های موازی نیز آن را تخلف می‌نامند، درحالیکه شیوه‌ تسویه در هر شرکت بیمه با دیگری متفاوت و وابسته به توافق است و تفاوتی بین کارگزاری برخط و غیر از آن وجود ندارد. یکی از ارزش‌های استارتاپ‌های بیمه موضوع شفافیت است، همه کارگزاران و نمایندگان باید در شرایط شفاف، برابر و یکسان مقید به ارائه صورت ‌وضعیت‌های مالی خود باشند اما عجیب است و جای سوال دارد که چرا بیمه مرکزی خود را صرفا ملزم به دریافت گزارش‌های مالی از کارگزاران برخط می‌داند.»

اعتراض بزرگ به خلف وعده

بیانیه انجمن فین‌تک را می‌توان در سه محور اصلی مورد بررسی قرار داد؛ در وهله اول آنچه که امروز انجمن فین‌تک ایران اصرار دارد مسئله خلف وعده بیمه مرکزی و پافشاری به راه‌اندازی سامانه آمیتیس به رغم توافقات انجام‌شده در جلسات مکرر است. استارتاپ‌های بیمه‌ای در هر بار جلسه با مدیران ارشد بیمه مرکزی بر موضوع تضاد منافع، ترکیب سهام‌داری و … اشاره داشتند و آنچه آنها امروز از خلف وعده بیمه مرکزی معترضند عدم توجه به قرار حل و فصل مسائل و وعده اصلاح آیین‌نامه‌ها و عدم راه‌اندازی سوئیچ بیمه مرکزی تا بعد از تشکیل جلسات هم‌اندیشی کارشناسی با حضور همه اطراف ذی‌نفع صنعت بیمه است، وعده‌هایی که با موضع‌گیری‌های اخیر مدیران ارشد بیمه مرکزی طی روزهای اخیر گویا به فراموشی سپرده شده است.

این همه هجمه چرا؟

اما موضوعی که امروز انجمن فین‌تک به انتشار بیانیه واداشته است فضاسازی علیه استارتاپ‌ها و تخریب آنها در مدت زمان یک هفته گذشته بود. بیانیه‌های مختلف انجمن‌های کارگزاری در محکوم کردن استارتاپ‌های بیمه مسئله چندان بااهمیتی نبود اما همراهی بیمه مرکزی در برگزاری نشست با فعالان انجمن‌های کارگزاری در جلساتی که دستور کلی آنها تاکید بر را‌ه‌اندازی سوئیچ بیمه مرکزی بود و لزوم برخورد با استارتاپ‌ها، برای فعالان حوزه نوآوری تابی باقی نگذاشت.

پوشش دیدار نمایندگان فروش با رئیس کل بیمه مرکزی از سوی رسانه‌ها و روابط عمومی بیمه مرکزی در حالی انجام شد که تا پیش از این جلسات استارتاپ‌های بیمه ای با مدیران ارشد نهادناظر و اظهارنظرهای انجام‌شده باید در فضای خاموش رسانه‌ای پیش می‌رفت. امروز یکی از بزرگ‌ترین انتظارات استارتاپ‌های صنعت بیمه برگزاری جلسه با رئیس کل بیمه مرکزی است، اتفاقی که طی شش ماه حضور مجید بهزادپور بر کرسی ریاست این نهاد هنوز دست نداده است، فرصتی که برای شبکه فروش به راحتی ممکن شد.

آیا کارگروه اقتصاد دیجیتال صلاحیت ندارد؟

در چرایی انتشار بیانیه اعتراضی انجمن فین‌تک می‌توان به نکته باریکی رسید: کارگروه اقتصاد دیجیتال. انجمن فین‌تک ایران با انتشار این بیانیه در نظر دارد تا موضعی روشن و شفاف از این نهاد دریافت کند چرا که در پایان دوران پرهیاهوی سوئیچ بیمه مرکزی پای کارگروه اقتصاد دیجیتال به میان آمد و تصمیم‌گیری در رابطه با سرنوشت سوئیچ به این نهاد سپرده شد ولیکن موضع‌گیری‌های اخیر مدیران بیمه مرکزی نشان از عدم توجه به تصمیم اعلام‌نشده این کارگروه دارد و به نحوی صلاحیت کارگروه اقتصاد دیجیتال – متشکل از وزارت اقتصاد، وزارت ارتباطات و معاونت علمی و فناوری را زیر سؤال می‌برد.

دسته بندی:
عکس روز

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.