با حضور هیات عامل بیمه مرکزی و رئیس مرکز فناوری اطلاعات وزارت اقتصاد:

06-26-2023 12:14:25
آیین- مجوز فعالیت سندباکس بیمه ای صادر شد

برای اولین بار مجوز فعالیت سندباکس بیمه امروز و با حضور اعضای هیات عامل بیمه مرکزی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات، امنیت فضای مجازی و اقتصاد هوشمند وزارت امور اقتصادی و دارایی و اعضای کارگروه مدیریت یکپارچه و هماهنگی محیط آزمون صادر شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی، دکتر علی بنیادی نائینی  با اعلام این خبر گفت: خوشبختانه با همکاری اعضاء کارگروه مدیریت یکپارچه و هماهنگی محیط آزمون، موافقت اصولی ایجاد سندباکس در صنعت بیمه گرفته شد و امروز رسما مجوز راه اندازی سندباکس بیمه مرکزی صادر شد.

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی در این نشست که با حضور اعضای کارگروه مدیریت یکپارچه و هماهنگی محیط آزمون برگزار شد افزود: یکی از وظایف مهم نهاد ناظر، هدایت امر بیمه و توسعه فرهنگ بیمه در کشور  است که این مهم با بهره گیری از فناوری های نوین در راستای طراحی محصولات نو و مبتنی بر نیازهای جامعه میسر خواهد بود.

وی همچنین شناسایی ظرفیت شرکت های دانش بنیان و فرآیند زنجیره ارزش را از زیرساخت های توسعه فناوری در صنعت بیمه دانست و گفت: بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر در نظر دارد با ارائه محصولات فناورانه توسط شرکت های بیمه یا شرکت هایی با محصولات دانش بنیان، ارائه محصولات، ابزار و خدمات بیمه ای نوین و توسعه اینشورتک ها، راهبری توسعه فناوری و نوآوری در صنعت بیمه را به عهده گیرد.

دکتر بنیادی نائینی در ادامه با اشاره به اهمیت توسعه فناوری و نوآوری در صنعت بیمه گفت: معاونت طرح و توسعه بیمه مرکزی در نظر دارد با راه اندازی سند باکس بیمه ای یک محیط امن آزمون تنظیم گری در بخش بیمه گری ایجاد کند و به تبع آن گام های موثری در حمایت از بیمه گذاران، پوشش بیمه و دسترس پذیرکردن بیمه، فرهنگ نوین بیمه، بهبود خدمات رسانی زنجیره عملیات بیمه گری و بررسی ریسک های نوظهور حاصل از توسعه فناوری بردارد.

عضو هیات عامل بیمه مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود، صنعت بیمه را به عنوان رکن مهم حمایت از فناوری در کشور اعلام کرد و گفت: نقش صنعت بیمه در توسعه بیمه های پارامتریک، بیمه فرآیند تبدیل ایده به محصول، پرورش اکچوئران و ارزیابان خسارت در حوزه دانش بنیان ها، بیمه  های اعتباری، بیمه کیفیت محصولات دانش بنیان و تقویت تشکل های دانش بنیان بیمه ای در کل زنجیره بیمه گری بسیار اثر گذار خواهد بود.
دکتر بنیادی نائینی در خصوص نحوه فعالیت و نقش این سندباکس ها گفت : سندباکس ها در دنیا تجربه زیسته ای هستند که در نهاد های مالی چون بانک، بورس  بیمه حضور دارند و در واقع سندباکس ها نقش تسهیل گر بیزینس های مبتنی بر فناوری های نوین را ایفا می کنند که با قوانین و مقررات جاری همخوانی ندارند. در واقع آنها آمده اند که موجودات نوظهور فناوری ، در قالب این سندباکس ها فعالیت خود را توسعه دهند و نهادهای ناظر رفتار آنها  را در این محیط مورد بررسی قرار دهند و در صورت نیاز آیین نامه ها و قوانینی که مسیر توسعه آنها را با مشکل مواجه می کند را اصلاح کنند.

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی با ابراز خرسندی از ایجاد سندباکس بیمه در بیمه مرکزی گفت: امروز مجور رسمی راه اندازی سندباکس بیمه ای دریافت شد و این سند باکس در ابتدا فعالیت خود را از طریق سایت مرتبط با کارگروه مدیریت یکپارچه و هماهنگی محیط آزمون وزارت اقتصاد و امور دارایی آغاز خواهد کرد.

در ادامه دکتر *مجید مشعلچی، قائم مقام بیمه مرکزی * نیز در این نشست ایجاد سندباکس بیمه را آغاز تسهیل گری و مقررات زدایی دانست و گفت: یکی از مشکلات صنایع با فناوری، نبود زبان مشترک است و نهاد های ناظر صنایع مالی با قوانین و مقررات متعدد خود، شرکت های فناور و دانش بنیان را دولتی و قدرت نوآوری و خلاقیت را از آنها سلب می کنند.

وی استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و فناور را راه رسیدن به توسعه پایدار دانست و گفت: از این رو ایجاد یک فضای امن آزمایشی برای تنظیم گری خدمات بیمه ای(سندباکس)گام بزرگی در تسهیل گری و مقررات زدایی و به تبع آن جذب ایده های نوین خواهد بود.

در ادامه مهندس احمد تقوایی نجیب، رئیس مرکز فناوری اطلاعات، امنیت فضای مجازی و اقتصاد هوشمند وزارت امور اقتصادی و دارایی  در این نشست ضمن قدردانی از خدمات شایسته بیمه مرکزی برای ایجاد سندباکس بیمه ای گفت: راه اندازی محیط های آزمون امن شرایطی را فراهم می کند که شرکت های نوظهور و خلاق بتوانند ایده های نو و خلاقانه خود را در شرایط اجرایی این محیط ارزیابی کنند و در واقع این امکان را هم به تنظیم گران نهادهای مالی می دهد که در یک چارچوب مشخص به آنها دسترسی هایی دهد و طرح های آنها را آزمایش کند.

 
وی افزود: سند باکس ها به صاحبان ایده و خلاقیت کمک می کند تا در این محیط  توان و ظرفیت های خود رابه نمایشبگذارند و در کنار آنها رگولاتورها نیز می توانند نتایج فعالیت این شرکت ها را بررسی کنند و نسبت به اصلاح قوانین و مقررات محدود کننده آنها اقدام کنند.

مهندس تقوایی ایجاد سند باکس در صنعت بیمه را عاملی برای رشد و بالندگی  این صنعت دانست و گفت: صنعت بیمه، نسبت به جایگاه واقعی خود فاصله دارد  و امیدوارم با ایجاد این زیرساخت، بیمه به تمام صنایع و هرجا که  سرمایه هست تعمیم یابد.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد با اجرایی شدن این طرح، شرایطی فراهم شود تا شرکت های نوآور و خلاق به تنظیم گر بخشی توانمندی های خود را ثابت کنند، چرا که حضور بازیگران جدید مشخصا به افزایش ضریب نفوذ بیمه کمک خوهد کرد.

 
 

دسته بندی:
عکس روز

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما در فیلد زیر نزد ما محفوظ خواهد ماند.